De perfecte werkdag

De perfecte werkdag

Wat zijn de ingrediënten voor een perfecte werkdag? Als ik die vraag voor mijzelf beantwoord, hoef ik niet lang na te denken. Op de ideale werkdag sta ik vroeg op, ga een rondje hardlopen en kom ik toe aan de werkzaamheden die ik voor die dag in mijn agenda heb staan. Ik werk mijn to-do-lijst af, kom in een ‘flow’ en voel me voldaan en energiek. Hoe maak ik de meeste kans op een ideale werkdag?

Concreet
Misschien is deze beschrijving niet concreet genoeg. Want als je precies weet welke ingrediënten je nodig hebt voor een ideale werkdag kun je daar op sturen. Dan zou je iedere dag de ideale werkdag hebben. Dat is niet het geval. Er zijn ook vervelende werkdagen. Althans bij mij.

Vervelende werkdag
Een vervelende werkdag begint meestal met te laat opstaan. Dat komt omdat ik die aflevering op Netflix gisterenavond niet meer had moeten kijken. Ik ging te laat naar bed. Daar heb ik nu spijt van. Voor mijn looprondje heb ik geen tijd meer. Ik gris een broodje en een appel van de ontbijttafel en eet die in de auto op. Natuurlijk loop ik meteen vast in de file en kom net op tijd voor de vergadering binnen. Wat blijkt? De andere vergaderdeelnemers staan ook in de file, dus ik moet wachten. Zonde van mijn tijd. Die tijd probeer ik nuttig te besteden door een paar mensen te bellen. Helaas kan ik niemand bereiken.

Dan maar werken aan een stuk waarvan de deadline in zicht komt. Ik twijfel of de kwaliteit wel goed is en heb niet de rust niet om geconcentreerd aan het stuk te werken. Ondertussen druppelen de andere deelnemers van de vergadering binnen. De vergadering begint en loopt flink uit. Ik moet haasten om op tijd bij mijn volgende afspraak te zijn. Aan het eind van de middag kom ik terug op kantoor, na weer in de file te hebben gestaan. Ik heb het gevoel alsof ik de hele dag race tegen de klok. Er staan zoveel acties op mijn to-do-list dat ik geen tijd heb om na te denken. Iedereen heeft het druk op kantoor en ik ook.

Goed voornemen
Als de collega’s naar huis zijn, heb ik eindelijk de tijd en de rust om de balans van de dag op te maken. Ik heb een dof en leeg gevoel van uitputting en troost mijzelf met de gedachte dat ik er zelf wat aan kan doen om dit soort dagen te voorkomen. Ik neem mijzelf één ding voor:

  • Voortaan ga ik op tijd naar bed en sta ik vroeg op. Ik zet iedere dag de wekker om 6.00 uur. Ik vind het heerlijk om vroeg op te staan mijn loopkleren aan te schieten om een rondje te hardlopen. Al is het maar 5 km. Daarna douche ik, drink een kopje koffie en ga naar kantoor. Als mijn agenda het niet toe laat loop ik naar kantoor. In dat geval douche ik daar en loop ’s-avonds weer terug naar huis. Dat scheelt een heleboel tijd. Een (voor mij) geweldige manier om mijn gedachten te ordenen, inzicht in mijn werk te verschaffen en meer energie te krijgen. Wat wil je nog meer?

Vraag
Kun jij één ding noemen, dat je nu nog niet doet en wat een enorm positief effect op je werkleven zou hebben. Wat weerhoud je om het te doen? Met deze vragen starten we de workshop ‘Haast je langzaam’. Je kunt vandaag nog beginnen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *