Online leren
Als je mij drie weken geleden had gevraagd wat ik van online leren vond, had ik waarschijnlijk sceptisch gereageerd. Termen als onpersoonlijk, kan de life-docent niet vervangen, dat is alleen maar zenden, slecht voor je gezondheid, krijg je vierkante ogen van, in die trend zou ik je een antwoord hebben gegeven.
Nu het gehele onderwijsveld sinds anderhalve week in een realiteit leeft die voorheen fictie was, denk ik genuanceerder over online leren. Ik stel mezelf de vraag hoe ga ik dit allemaal praktisch organiseren?
Koffiedik kijken
Onvoorstelbaar hoe snel je kunt veranderen als de noodzaak eenmaal daar is. Ondanks het feit dat het online leren opeens realiteit is geworden heb ik nog veel vragen. Deze vragen beantwoorden is ook koffiedik kijken; Staan we aan het begin van een fundamentele verandering of is straks alles weer ‘normaal’? Hoe ga ik opeens online met datgene wat ik altijd offline gewend was te doen. Of moet ik juist andere productenaanbod online lanceren? Allemaal vragen waar ik geen antwoord op heb.
Nieuwe aanpak
Voor mij is het zoeken naar een nieuwe aanpak. En ik merk dat ik niet de enige ben met vragen en onzekerheden. Iedereen die te maken heeft met onderwijs en opleidingenland, is zoekende naar een nieuwe manier van werken. Aanbieders van allerhande tools en ervaringsdeskundigen tuimelen over elkaar heen met hun tips en adviezen. Heel goed bedoeld, maar er is zoveel dat ik het overzicht soms kwijt ben. Ik vind het een verwarrende periode.
Drie tips
Tijdens mijn zoektocht van afgelopen week door de wereld van het online leren zijn er drie dingen die mij steeds weer helpen om door de bomen het bos te blijven zien.
Tip 1: Begin klein en laat je niet gek maken!
Door de overweldigende hoeveelheid informatie op internet raak ik soms het spoor bijster. Ik overzie het geheel niet meer. Gelukkig zijn daar de webinars. Daar krijg je uitleg en advies over gebruik van tools die online leren ondersteunen. Zo kom ik in gesprek met deskundigen die mij allemaal adviseren: ‘begin klein, beperk je tools en laat je niet gek maken!’.
Tip 2: Focus op datgene waar je wel invloed op hebt
In deze onrustige tijd pas ik de theorie van de cirkel van invloed/betrokkenheid steeds weer toe. Deze theorie van managementgoeroe Stephen Covey beschreven in zijn bekende boek ‘De zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ is na al die jaren nog actueel en zeer bruikbaar.
Het heeft geen zin om je druk te maken om zaken waar je geen invloed op hebt. Focus op datgene wat wel binnen je invloedssfeer ligt. Een coronavoorbeeld: Ik heb geen invloed op de maatregel van het kabinet om alle bijeenkomsten te verbieden. Ik heb wel invloed op het maken van een online leermethode voor samenwerkend leren in community’s . Dus is het effectiever om mijn tijd daaraan te besteden.
Tip 3: Leren doe je door te doen
Het spreekwoord luidt: ‘Al doende leert men’. Vooral in deze tijden van online leren gaat dit spreekwoord voor mij op. Door vooral zelf te experimenteren met tools, aangevuld met expliciete instructies en adviezen opgedaan in webinars, leer ik de tools toepassen en gebruiken. Totdat ik er vierkante ogen van krijg.
Vraag
Werk jij in opleidingen en of onderwijsland, maar zit je thuis en wil je toch iets doen? Stuur mij dan een bericht! Ik schrijf een artikel over online werken en kom graag met je in contact. Daarmee zou je mij een enorm plezier doen. Wat zijn jouw bevindingen? Misschien wil je ze delen? Heel graag. Natuurlijk behandel ik alle informatie vertrouwelijk.
Geschreven door Miriam Trommelen, Apeldoorn, 26 maart 2020