Processierups de redder?
“Ik vind het stom!”, “Ik wil thuis niet werken!”, “Ik wil weer knuffelen met opa en oma.”, “Waarom duurt het zo lang?”, “Misschien kunnen de processierupsen de corona virussen opeten?” Dit zijn enkelen vragen en uitspraken van kinderen die ik afgelopen tijd heb mogen en kunnen begeleiden op afstand. De vraag die blijft spoken in mijn hoofd is “Is dit het einde van de mensheid?” Tja, ik moest even slikken voordat ik antwoord kon geven. “Nee, dit is niet het einde, maar er zullen veel slachtoffers vallen. We gaan ervan uit dat mensen elkaar goed kunnen helpen in deze moeilijke tijd.”
De kinderen die ik begeleid zijn anders dan andere kinderen. Vaak hebben ze te maken met specifieke stoornissen zoals ADHD, Autisme, leerontwikkelingsstoornissen, taalontwikkelingsstoornis enz. De zorgen die zij hebben zijn niet anders dan de zorgen die wij met z’n allen hebben, maar ook al ervaren ze het allemaal anders en gaan ze er anders mee om, een ding is zeker deze kinderen zijn sneller overprikkeld, oververmoeid en erg onzeker. En dat wat nu van essentieel belang is namelijk het contact met elkaar mag niet. Wel op afstand dus ik video bel elke week met mijn leerlingen en bij een paar kinderen ga ik ook even op bezoek. Wel op afstand natuurlijk. Die kinderen moeten mij live kunnen zien.
Begeleiding heeft nieuwe werkvormen
Toen ik begon met op afstand begeleiden had ik een bepaald idee, maar elke week was het opnieuw kijken naar de hulpvraag, de obstakels en het proces. Dus van tevoren bedenken welke vragen ik zou stellen en hoe het gesprek eventueel zou lopen is leuk, maar niet altijd realistisch en/of werkbaar. Deze kinderen hebben begeleiding op maat nodig. Dus continu aanpassen en aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Het ene kind wil zijn verhaal kwijt over alles en nog wat te maken heeft met het corona virus en het ander kind heeft ontspanning en rust nodig. En hoe doe je dat via bellen? De ene keer werkt een verhaal voorlezen en de kinderen tussendoor laten tekenen en de andere keer doen we een raadspelletje.
“Ik moest even slikken voordat ik antwoord kon geven.”
Maar met alle kinderen wil ik altijd eerst even polsen hoe het gaat. Soms doe ik dat met de emotie- thermometer. De kinderen vertellen mij in welke kleurenzone ze zitten (donkergroen, licht groen is nog geen zorgen, geel laat spanning zien, oranje is gevarenzone en rood is eigenlijk het zwaarst) zodat ik weet waar we moeten beginnen. Gelukkig kunnen ze vaak vertellen waarom ze in die bepaalde zone zitten. We proberen de oorzaak te achterhalen en hoe we verder kunnen. Soms zijn er directe oplossingen voor bepaalde problemen denk aan frustraties door het schoolwerk. Dan is de oplossing makkelijk: even laten liggen of hulp vragen. Soms is het niet meteen op te lossen en dan gaat het om een pas op de plaats, omschakelen door iets anders te gaan doen wat ontspanning oplevert.
Geen lezen tussen de regels door, maar luisteren tussen de regels door
Het breekt mijn hart om te zien dat deze kinderen vertrouwen verliezen in anderen, maar vooral in zichzelf. Dit gaat niet bewust het is nou eenmaal het proces waar ze inzitten. Veel van mijn gesprekken zijn ook met ouders. Die vertellen mij hun zorgen. Ik luister en probeer eruit te halen wat op dat moment het belangrijkste is om aan te “werken”. Ik stel vaak de vraag hoe wij willen dat onze kinderen straks hieruit komen? Overspannen, oververmoeid, angstig of juist rustig met zelfvertrouwen en het vertrouwen dat het goed komt. Zoveel factoren spelen mee in dit proces. Hoe gespannen zijn de ouders, de omgeving waar het kind zich in bevindt? Dit heeft enorm invloed op het welzijn van het hele gezin. Dus op sommige dagen ben ik vooral ouders aan het begeleiden. Ik bied een luisterend oor en geef ze tips en adviezen om deze tijd door te komen. Maar ik weet als geen ander dat sommige dagen nou eenmaal beter gaan dan andere dagen.
,,Soms ga ik op een bankje midden in het park een potje kaarten.”
Het kabouterbos ontdekt!
Waarom ik bij het ene kind wel thuiskom en bij het ander kind niet heeft een reden. Ten eerste gaat dat natuurlijk in overleg met het kind, de ouders en school. Sommige kinderen worden erg angstig of gaan zich terugtrekken, willen niet eens meer naar buiten of geven het een beetje op. En dat mag absoluut NIET gebeuren! Ik ga bijvoorbeeld wandelen met het kind en we praten over alles en nog wat. Ik maak het niet te zwaar, we kijken ook goed om ons heen vooral naar de natuur. De natuur doet het goed en de natuur doet de mens goed. Gelukkig maar. Soms ga ik op een bankje midden in het park een potje kaarten.
Wanneer het kind kan ontspannen kan het ook weer genieten van de kleine dingen. Zo kwam ik laatst in een stukje bos waar ik nog nooit geweest was. Het kind kon mij van alles laten zien en vertellen over het bos en je raadt het al….zijn zelfvertrouwen kwam een beetje terug. En wanneer een kind roepend naar je toe rent over het schoolplein weet ik dat hij zin heeft om iets te gaan doen. Ik wil zo graag meer kunnen doen voor deze kinderen en merk dat ik ook moeite heb met de situatie en heel veel geduld moet hebben. Ik hoop dat ze geen grote terugval hebben en dat ik ze iets meegegeven heb en mee kan geven zodat ze zich veilig en gewaardeerd voelen.
Een veilige wereld
En nu gaan ze langzamerhand weer terug naar school. Sommige van mijn leerlingen zijn dolgelukkig, anderen willen eigenlijk niet totdat alles weer “normaal” is. Maar een ding is zeker alle kinderen hebben tijd nodig om weer te wennen, hebben structuur nodig, duidelijkheid en het liefst voorspelbaarheid. Het ene kind zal ook sneller gewend zijn en heeft meer aanpassingsvermogen en het ander kind heeft meer tijd nodig om weer zijn plek te vinden op school. Tijd, ruimte, aandacht, zorg, geduld en niet te vergeten heel veel liefde voor elkaar zijn voor mij de sleutelwoorden naar een vertrouwd en veilige wereld.
Geschreven door Wendy Vegter, Apeldoorn, 4 juni 2020
Thuis een training volgen?
Wij bieden al onze trainingen en coaching online aan via de unieke maatwerkmix. Een combinatie van praktijk, online en fysieke sessies. Natuurlijk afgestemd op jouw leervragen en situatie. Zo kun je ook in deze uitzonderlijke tijden veilig leren met blijvend positief resultaat!
Meer informatie over maatwerkmix? Stuur gewoon even een berichtje.