Hoeveel uur per dag zit jij?

Hoeveel uur per dag zit jij?

Je weet het ondertussen wel; zitten is het nieuwe roken. Dat is geen nieuws. Fit en vitaal blijven dat is de uitdaging waar wij voor staan. Zeker nu we allemaal langer moeten doorwerken. Hoe staat het met jouw vitaliteit? Wat doe jij om fit en vitaal te worden en te blijven? Kies er vandaag nog voor om aan een gezonde toekomst te werken en neem ZELF het heft in handen. In dit blog eenvoudige en praktische tips waarmee je vandaag nog kunt beginnen. Maar eerst een oefening.

 

Vitaal
Over vitaliteit wordt zoveel geschreven dat het bijna klinkt als een onmogelijke opgave. Iets dat bijna niet te doen is. Als je erover leest word je al moe. De moed zakt je bij voorbaat al in de schoenen. Terwijl bezig zijn met vitaliteit juist prettig is. Je krijgt meer energie en je gaat er lekkerder door in je vel zitten.

 

Oefening energie
Als je optimaal met je tijd wilt omgaan, heb je energie nodig om deze tijd goed te benutten en ervan te genieten. Stel je eens voor dat jouw energievoorraad een batterij is. En dat 100% staat voor volledige energie.

Hoe vol is jouw batterij? Teken een verticaal staande batterij (of balkje) van vier centimeter hoog en één centimeter breed. Boven is 100%. Beneden is 0% energie. Zet eens een streepje tussen de 0% en 100%. Hoeveel verschil zit er tussen de 100% en jouw huidige niveau? Kun je dit verschil voor jezelf verklaren?

Voor veel mensen is dit een confronterende oefening. Zij realiseren zich opeens dat ze veel meer energie zouden kunnen hebben. En wie wil dat nou niet? Hoe meer energie je hebt, hoe beter je jezelf voelt en hoe meer je kunt realiseren. Onderstaande tips bevorderen je energieniveau.

 

Acht praktische tips en een open deur
Praktische dingen die je meteen ZELF kunt doen om vandaag nog te werken aan vitaliteit. Je hart zegt meteen JA! Misschien dat je hoofd je nog uitlacht. Trek je vooral niets aan van dat stemmetje in je hoofd. Ban de beren op de weg en kies één van onderstaande dingen die jou passen. Probeer het eens. Je kunt alleen maar winnen. Pak de regie en ga zelf aan het roer staan.

 

TIP 1 Relaxed ruimte
Creëer dagelijks/wekelijks relaxed ruimte in je agenda. Ruimte voor jezelf om overzicht te krijgen, te ontspannen, naar buiten te gaan en/of na te denken. Tijdens deze momenten zijn ‘moetjes’ zoals bijvoorbeeld administratieve taken ten strengste verboden. Jij bepaalt wat je wilt doen. Of misschien wil je helemaal niets doen? Het is aan jou. Plan vandaag deze relaxed ruimte nog in voor de komende maand en kijk eens hoe dat bevalt.

 

TIP 2 Leeg je hoofd
Doe je best om je hoofd zo leeg mogelijk te houden. Leeg je hoofd door je gedachten op papier te zetten. Als je je gedachten aan het papier/computer toevertrouwd hoef je niet alles te onthouden. Dat scheelt een hoop gepieker. Schrijf je gedachten van je af, zet je to-do’s op een takenlijst en formuleer je problemen zo concreet mogelijk. Je kunt erop deze manier letterlijk afstand van nemen. Daarnaast creëer je overzicht. En overzicht geeft rust.

 

TIP 3 Vergeet niet te lachen
Focus jezelf op de dingen die goed gaan. De dingen die je doet die jou gelukkig maken. Die je aan het lachen maken. Welke dingen zijn dat? Noteer iedere dag één ding in je agenda. Blader eind van de maand eens door je agenda. Wat valt je op en welke conclusies trek je voor jezelf?

 

TIP 4 Stop met multitasken
Stop vandaag nog met multitasken. Het werkt niet. Geloof de mensen vooral niet die zeggen het wel te kunnen. Uit onderzoek blijkt dat je van multitasken sneller moe wordt en meer fouten maakt. We schreven er al eerder over.

 

TIP 5 Ga naar buiten en beweeg
Probeer door de dag meer te bewegen. Lunch niet achter je computer, maar ga naar buiten. Neem de trap in plaats van de lift. En wat is nou makkelijker dan dagelijks een stukje te lopen of fietsen? Ga je niet graag alleen en heb je geen hond? Geen nood. Hang een fototoestel om je nek en niemand die je tijdens je wandeling bevreemd aankijkt. Sterker nog. Mensen schieten je aan om een praatje te maken.

 

TIP 6 Offline
Ga eens vaker offline en probeer niet iedere 10 minuten je telefoon te checken. Dat geeft rust. Natuurlijk onze telefoons zijn reuze handig en niet meer weg te denken uit ons leven. Maar zorgen ook voor een continue bron van onrust en prikkels. Hoe lang kun jij zonder je smartphone? Eerlijk zeggen!

 

TIP 7 Brief aan jezelf
Schrijf eens een brief aan jezelf. Hoe vitaal voel jij je nu? Wat betekent vitaal-zijn voor jou? Waarom wil je daaraan werken of waarom vind je dat belangrijk (waarden)? Wat wil je bereiken (missie)? Wat zijn de tips die jij aan jezelf geeft op de momenten dat het lastig wordt (activiteiten)? Hoe zien die lastige momenten eruit? Wat ga je vervolgens doen (activiteiten)? Pak de brief over een maand of twee maanden nog eens tevoorschijn. Herken je het nog? Welke conclusies trek je?

 

TIP 8 Betrek anderen en durf hulp te vragen
Deel je plannen met anderen. Vertel ze over je plannen en leg vooral uit wat je beweegredenen zijn om met vitaliteit aan de slag te gaan. Anderen kunnen je helpen bij het stimuleren en realiseren van je doelen. Je zult zien dat anderen je graag willen helpen bijvoorbeeld door hun ervaringen te delen.
Bereid voor wat je de ander wilt vragen en ben zo concreet mogelijk.

 

Open deur: Rust reinheid en regelmaat
Vroeger waren rust, reinheid en regelmaat belangrijke pijlers bij het opvoeden van kinderen. Deze drie pijlers zijn nog steeds belangrijk. Niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Daarnaast dragen een gezonde voeding, matig alcohol gebruik en niet roken, bij aan een gezonde levensstijl. De mogelijkheden die dokter Google op deze terreinen biedt zijn eindeloos. Maar ook je werkgever kan je hier ondersteunen.

 

Kluwen wol
Het bevorderen van je vitaliteit is niet in een paar dagen gerealiseerd. Werken aan je levensstijl, want daar hebben we het over, is een veelomvattend onderwerp. Begin eenvoudig en stel jezelf realistische doelen. Dat houd je het langst vol. Vind je het lastig om te beginnen? Mijn eenvoudige advies is begin ‘gewoon’ aan een draadje van de kluwen wol te trekken. Dan ontrafelt de kluwen zich vanzelf. Wat ga jij ondernemen om jouw batterij op te laden? Bedenk dat hoe meer energie je hebt, hoe beter je kunt kiezen hoe je je tijd besteedt. Zorg goed voor jezelf!

 

Meer Tips?

  • Ik hoop dat deze tips je op weg helpen een begin te maken met werken maken van vitaliteit. Heb je nog meer tips of wil je jouw ervaringen delen? Leuk! Wij horen ze graag. Hoe meer tips hoe beter.
  • Kijk ook eens bij onze trainingen op het gebied van vitaliteit en duurzaamheid. Natuurlijk helpen we je graag. Stel hier je vraag.
  • Voor iedereen die ook in de herfst fit en vitaal wil blijven, kijk eens bij ons wandelaanbod.

Geschreven door Miriam Trommelen, 12 september 2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *