,,Ik doe wat ik zeg en ik zeg wat ik doe!”

,,Ik doe wat ik zeg en ik zeg wat ik doe!”

Als je het hebt over een powervrouw dan heb je het over Mirthe Top. Enthousiast, inspirerend, open, duidelijk en wederzijds respect, maar ook perfectionistisch en altijd paraat zijn enkele woorden die Mirthe beschrijven als voormalige leerkracht, directeur, ZZP’er, maar vooral als medemens. Mirthe ken ik al vanaf de PABO en ik heb haar niet anders gekend als een zeer gedreven persoon die altijd 100% of meer geeft. In haar vrije tijd gaat zij graag uit eten, naar de schouwburg, skiën, of naar een tropische bestemming om vooral te ontspannen. Tijdens het interview heb ik mogen genieten van haar passie voor het onderwijs. Samen hebben wij gesproken over hetzelfde vak, maar vanuit verschillende hoeken en over haar rol als  interim professional op managementniveau.

Waarom ben je als zelfstandige begonnen?
,,Na bijna 20 jaar in dienst van verschillende besturen te zijn geweest, waarvan 7 jaar als leidinggevende, wilde ik graag de vrijheid hebben om het zelf te proberen, om zelf keuzes te kunnen maken wat wel of niet werkt in de schoolomgeving waar ik een interim opdracht uitvoer. Naast de vrijheid om mijn eigen tijd in te kunnen delen, vind ik het ook erg fijn om verschillende scholen te leren kennen en daar werkzaam te zijn. Ik kan als zelfstandige keuzes maken op welke school ik wil werken en waar ik een uitdaging zie voor mijn eigen ontwikkeling.”

Wat inspireert jou in je werk?
,,Ik breng graag orde in de chaos! Ik vind het fijn om met en voor kinderen te werken. Ik wil voor leerkrachten en de schoolorganisatie randvoorwaarden creëren zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Een leuk gesprek met (onderwijs)professionals kan mij ook inspireren!’’

Wat zijn jouw talenten? Waar ligt jouw kracht?
,,Ik kan de organisatie snel lezen, ik kan snel handelen, werken en denken. Ik ben goed in lijnen uitzetten. Transparante communicatie vind ik belangrijk. De regie pakken hoort hier ook bij.’’

Aan welke taken besteed je de meeste tijd?
,,Helaas ben ik op dit moment veel bezig met problemen oplossen en invallers regelen. Opereren aan de oppervlakte dus, terwijl ik meer de diepte in zou willen waarbij ik meer tijd kan besteden aan onderwijskwaliteit: hoe kunnen de leerkrachten hun vaardigheden optimaliseren en hun kwaliteit van lesgeven verhogen? En daarnaast ook werken aan de kwaliteitszorg in een schoolorganisatie: hoe borg ik de gemaakte afspraken en stel ik dan ook tussendoor bij? Ik werk graag met de PDCA-cirkel (plan, do, check, act) om op deze manier continue verbetering aan te kunnen brengen in mijn werkzaamheden.’’

Hoeveel vrijheid krijg je bij het uitvoeren van jouw opdrachten/taken?
,,Ik krijg zeker ruimte om te onderzoeken, te praten over zaken, maar er zijn wel kaders uitgezet door de besturen waarvoor ik werk waar ik me aan moet houden. Ik wil graag de zaken waar ik aan werk optimaliseren en ik vind het belangrijk om het voor beide kanten (voor de organisatie alsmede de mensen in de school) goed te regelen.’’

Hoe ga je met werkdruk/stress om?
,,Ik vind het lastig om een pas op de plaats te maken. Bij mij moet de onderste steen boven! Ik ben loyaal aan scholen waardoor ik soms mezelf voorbij loop. Leren loslaten en het perfectionisme zit mij soms in de weg. Een gesprek over een eventuele aanpak kan al relativeren en ik bedenk me soms ook dat de soep niet altijd zo heet gegeten wordt als dat ‘ie opgediend is.’’

Wat kun je vertellen over de leercultuur binnen jouw organisatie?
,,
Het allerbelangrijkste is het bewust worden van het belang van blijven leren! Leren is goed voor het team, de kinderen, de ouders. Door te blijven leren, kunnen alle lagen van een organisatie in ontwikkeling gebracht worden en in ontwikkeling blijven. Een voorwaarde hiervoor is dat men in staat is om te kunnen doen aan zelfreflectie. Het is mooi om persoonlijke coaches in te kunnen zetten om leerkrachten verder te kunnen helpen in hun (onderwijs)ontwikkeling. Daarnaast is het mooi om mensen in hun kracht te zetten en zich daarop te laten ontwikkelen. Bijvoorbeeld iemand die affiniteit heeft met rekenen, maak je rekenspecialist. Deze persoon kan zich hierin verder scholen en binnen de schoolorganisatie (of op stichtingsniveau met andere scholen) dit vakgebied verder ontwikkelen in alle groepen, in samenwerking met de andere leerkrachten.’’

Wat is volgens jou de reden dat het onderwijs zo/n hot item is?
,,De media speelt een grote rol! Wat mij betreft houden we eens op met praten over het onderwijs en gaan we gewoon weer eens “doen” waarbij de autonomie terug gaat naar de onderwijsprofessionals! Er wordt van bovenaf teveel gestuurd terwijl het op de werkvloer moet gaan gebeuren. Vertrouwen hebben in de leerkrachten, kijk naar de mooie dingen die gebeuren en hou op met klagen!’’

Maak de zin af: “Ik ben pas tevreden als……”
,,Als de onderste steen boven is!’’

Wat is het beste advies wat je ooit gekregen hebt?
,,We lossen het probleem pas op als het er is!’’

Geschreven door Wendy Vegter

Werk maken van je persoonlijke ontwikkeling? Kijk eens bij ons trainingsaanbod.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *