‘Sta voor jezelf en achter je principes!’

‘Sta voor jezelf en achter je principes!’

Inleiding
In mijn blog van vorige week ‘Terugblikken en vooruitkijken’ kondigde ik het nieuws al aan. Vanaf vandaag blog ik samen met mijn collega Wendy Vegter.

Graag stel ik haar in deze blog aan je voor. Wat doet zij in het dagelijkse leven en waarover wil zij gaan bloggen? Wendy werkte jarenlang als leerkracht aan verschillende basisscholen in Apeldoorn. Ooit gaf zij les aan mijn kinderen. In december 2016 nam zij ontslag en begon als zelfstandig kindercoach. Tegenwoordig werken we samen. Ik spreek met haar over haar idealen en de carrièreswitch die ze maakte.

Wat wilde je vroeger worden?
,,Ik wist al vroeg dat ik juf wilde worden. Ik heb op een traditionele basisschool in Liberia gezeten. Het was daar heel streng. Daarna ging ik naar een Amerikaanse high school. Daar had ik een fantastische docente. Zij gaf Aardrijkskunde. Haar manier van lesgeven heeft mij gemotiveerd om zelf het onderwijs in te gaan.”

,,Eén keer per week mocht je op deze school twee lesuren zelf kiezen. Ik koos ervoor om les aan andere leerlingen te geven. Thuis gaf ik lessen aan de kinderen van de mensen die voor mijn ouders werkten. Al vroeg had ik een passie voor het onderwijs. Deze bevlogenheid ben ik een poosje kwijt geweest. Sinds ik zelfstandig kindercoach ben, geniet ik weer van mijn vrijheid.”

Waarom ben je zelfstandig (kinder-)coach geworden?
,,Ik ben een idealistisch mens. In het reguliere basisonderwijs kon ik mijn ei niet meer kwijt. Het traditionele lesgeven vind ik niet meer van deze tijd. Kinderen hebben persoonlijke aandacht en begeleiding nodig. Dan komen ze tot hun recht. Dat is onmogelijk in een klas met bijvoorbeeld 30 – 40 kinderen. Als zelfstandig coach kan ik kinderen die aandacht wél geven. Daar ligt mijn passie.”

Hoe ziet jouw (onderwijs) ideaal eruit?
,,Ik kijk wat een kind nodig heeft. Ieder kind zou een eigen portfolio moeten hebben. Met daarin opgenomen de persoonlijke ontwikkeldoelen en een gepersonaliseerd stappenplan. Een voorbeeld. Stel een kind is goed in rekenen. Scoort alleen maar A-’s. In dat geval vind ik dat deze leerling minder tijd aan reken hoeft te besteden. Waarom zouden we deze leerling niet uitdagen zichzelf verder te ontwikkelen? Dát motiveert kinderen. Ze gaan op zoek naar hun talenten.”

,,Ouders begrijpen dat niet altijd. Zo was er ooit een moeder die zag dat haar kind veel verhalen schreef in de klas. Daar werd ik op aangesproken. Rekenen was volgens deze moeder veel belangrijker. Ik heb de moeder gevraagd of haar dochter geen schrijfster mocht worden? Met dit voorbeeld wil ik duidelijk maken dat een andere manier van lesgeven soms vragen en weerstand oproept. Maar eigenlijk zijn wij allemaal op zoek naar ‘het nieuwe onderwijs’.”

Wat vind je het leukst aan jouw functie?
,,Ontdekken waar een kind in zijn ontwikkeling staat en vanuit dat punt gaan bouwen. Wat is nodig? Waar willen wij naartoe? Doelen opstellen en stimulerende en belemmerende factoren helder krijgen. Onderwijs en zorg op maat kunnen en mogen bieden. Vrijheid om te onderzoeken.”

Wat inspireert jou in je werk?
,,Elk kind is anders op elk ontwikkelingsgebied. Samen met het kind, de ouders en leerkrachten, leg ik vast wat nodig is om een kind te laten groeien en bloeien zoals gewenst. Natuurlijk betrek ik het kind in dit proces. Want een kind kent zichzelf aardig goed en weet wat hij nodig heeft. Ook al kan hij het nog niet communiceren. Ik ga ervan uit dat een mens deskundige is over zichzelf. “Ik weet slechts een ding, dat ik niets weet (Socrates).”

Wat is je motto?
,,Ik heb een top drie:

  • ‘You don’t have toe see the whole staircase, just take the first step’ (Martin Luther King).
  • ‘If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn’.
  • ‘When a flower does’t bloom you fix the environment in which it grows not the flower’. Met andere woorden: kijk heel goed naar alle fronten, observeer en maak een plan.”

Een leven lang leren; hoe ga je daarmee om?
,,Daar geloof ik heilig in. Ik vind het ontzettend belangrijk om te blijven leren. Ik stel mezelf altijd een aantal vragen. Wat wil ik nog leren? Wat zijn mijn persoonlijke doelen en welke doelen leg ik vast met betrekking tot mijn praktijk? Waar krijg ik energie van?”

Welke opleiding volg je nu en waarom?
,,Na de opleiding ‘Coaching bij Autisme’ afgerond te hebben had ik de behoefte om iets creatiefs te doen en iets te leren op maatschappelijk gebied. Ik volg nu een Masterclass ‘Leven=Kunst’ gegeven door een Humanistisch Vormingsonderwijs (HVO) leerkracht die ook kindercoach is. Filosofie, creatief denken en doen, zelfreflectie, samen leren en ontdekken zijn enkele onderdelen die via allerlei werkvormen aan bod komen.”

Werk je aan mobiliteit?
,,Continu! Stilstaan of een pas op de plaats mag heel even om te reflecteren of evalueren, maar daarna vooruit gaan en blijven ontwikkelen. Voor mij persoonlijk betekent stilstaan verveling en energieloos”.

Wat is jouw advies aan een jonge collega?
,,Blijf in jezelf investeren! Vraag hulp en advies als het nodig is. Durf je kwetsbaar op te stellen en laat zien welke kwaliteiten je in huis hebt, maar ook op welk gebied je wilt groeien. Durf in het diepe te springen, maar wel met een plan waar ruimte in zit om van koers te veranderen.”

Waarover wil je gaan bloggen?
,,Ik wil graag bloggen over de ontwikkelingen binnen het onderwijs en vooral over de keuzes die gemaakt worden om vooruit te komen. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: ‘Welke randvoorwaarden zijn nodig om een goed functionerend team neer te zetten?’ ‘Wat heeft een team nodig om verder te komen?’ En ‘Hoe creëer je een veilig en vertrouwd klimaat voor kinderen en ouders?’ ‘Wat is goed onderwijs?’ ‘Waar liggen talenten van de leerkrachten, maar ook van kinderen?’
En op persoonlijk gebied: ‘Waar liggen kansen? Wat moet je doen om deze optimaal te benutten?’ ‘Hoe investeer je in jezelf?‘
‘Kortom, aan onderwerpen geen gebrek. Ik heb er zin in!”

Kort CV Wendy Vegter
Wendy werd in 1974 in Cavalla in Liberia geboren. In 1999 studeerde zij succesvol af aan de Pabo in Deventer. Van 1999 tot 2017 werkte zij als basisschoolleerkracht. In 2017 startte zij haar eigen coachingsbureau “Een warm nest”. Recent rondde zij de opleiding  Coaching bij Autisme af. Wendy is getrouwd en heeft twee kinderen op de basisschool.

Wil je ook werken aan je persoonlijke ontwikkeling? Bekijk hier ons trainingsaanbod.
Geïnterviewd worden of een keer een gastblog schrijven? Leuk! Neem contact met ons op.

2 thoughts on “‘Sta voor jezelf en achter je principes!’

  1. Goed Wen,
    Ga zo door.
    Hopelijk begrijpt men op het ministerie van onderwijs wat ze moeten gaan doen om het onderwijs weer een nieuw leven te geven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *