Van multitasker naar singletasker

Van multitasker naar singletasker

Multitaskers dénken dat ze tot betere prestaties komen, maar het tegendeel is waar. Computertechnologie stelt ons in staat sneller te werken én altijd in contact te zijn met elkaar. De multitask-verleiding is overal: sms’en tijdens een vergadering, appen op de fiets of in de auto, mails beantwoorden terwijl je een rapport schrijft, de krant scannen voor de tv. De mogelijkheden zijn ongekend, zou je denken. Het lijkt ook zo efficiënt. Maar in werkelijkheid maakt het ons moe en slordig. En soms ook ongelukkig.

Brein
Helaas is ons brein de beperkende factor. Multitasken kan ons brein eenvoudig niet. Multitaskers dénken dat ze tot betere prestaties komen, maar het tegendeel is waar. Onderzoekers zijn het erover eens; ons brein is er niet voor gemaakt, omdat we onze volle aandacht nu eenmaal slechts op één ding tegelijk kunnen richten. Probeer je toch twee dingen tegelijk te doen, dan moet je aandacht voortdurend heen en weer schakelen, want dat is waar multitasking op neerkomt. En dat vele schakelen heeft nadelen.

Ontdek het zelf
Probeer eens een testje te doen. Kijk eens wat er gebeurt zodra je gaat multitasken. Gebruik daarvoor een stopwatch en meet hoe snel je van 1 tot 10 kunt tellen. Doe nu hetzelfde met het opnoemen van de letters A tot en met J. En meet ten slotte hoelang je erover doet als je A, 1, B, 2, et cetera opzegt. Als het goed is, kostte de derde opdracht je niet twee, maar vier à vijf keer zoveel tijd als de luttele seconden die het kostte zowel het eerste als het tweede rijtje op te zeggen.

Werkgeheugen
Het knelpunt zit volgens hersenonderzoekers in het werkgeheugen, een netwerkje dat zetelt in de prefrontale en pariëtale cortex: het deel van het brein dat ons in staat stelt de aandacht ergens op te focussen (je gebruikt het op dit moment, het zorgt ervoor dat je dit blog begrijpt). In het werkgeheugen hield je bij waar je was in de reeks en het langetermijngeheugen leverde telkens de volgende letter of cijfer. Zoiets gaat heel efficiënt met één reeks, maar met twee reeksen moet het werkgeheugen telkens schakelen tussen het onthouden van de huidige letter en het huidige cijfer, en dat kost veel extra tijd. Conclusie: het is het beste eerst het ene te doen en daarna het andere. Dat spaart echt tijd.

Zó word je een singletasker. Zeven tips
# 1. Structuur
Deel je werkdag in in blokken. Zet e-mail, telefoon en soms ook internet uit en spreek met jezelf af dat je alleen op vaste tijden de e-mail afhandelt, telefoontjes beantwoordt, enzovoort.
# 2. Concentratie
Onderzoek wijst uit dat we de helft van de onderbrekingen aan onszelf te wijten hebben. Voel je vaak de verleiding opkomen koffie te halen of even een praatje met een collega te maken? Adem dan eens diep en richt je weer op datgene waar je mee bezig was. Op die manier train je je concentratie en zul je op den duur langer de aandacht bij één ding kunnen houden.
# 3. Parkeren
Komen er tijdens het werken aan één ding gedachten bij je op over andere zaken? Parkeer ze dan door ze op te schrijven, dat geeft rust (in je hoofd).
# 4. Bewustwording
Betrap je jezelf erop dat je toch weer aan het multitasken bent, stop er dan mee, sluit vijf minuten je ogen en haal rustig adem. Dat maakt het werkgeheugen ‘schoon’, zodat je straks weer goed verder kunt. Ook neemt stress erdoor af en verbetert op den duur je concentratie.
# 5. Noteren
Komt er iets tussendoor dat echt niet kan wachten? Noteer dan eerst waar je gebleven bent en welke gedachten je in je hoofd hebt. Dat helpt je later de draad sneller op te pakken.
# 6. Belonen
Is het gelukt de aandacht bij één ding te houden? Beloon jezelf dan met iets leuks, daarmee versterk je je nieuwe gedrag.
# 7. Oefenen
Wil je toch multitasken bij bepaalde bezigheden? Oefen die zo vaak dat je ze op de automatische piloot kunt doen. Dan houd je breinkracht over voor een andere taak die je er goed naast kunt doen. Als je bijvoorbeeld een kei bent in koken, denk dan tijdens het koken alvast na over nieuwe werkvormen die je in je volgende les wilt gebruiken.

Gezond blijven
Gezond blijven en jezelf blijven ontwikkelen dat zijn dé uitdagingen waar wij voor staan. Zeker nu we allemaal langer moeten doorwerken. Ben jij ambitieus en sta je regelmatig stil bij jouw persoonlijke ontwikkeling? Daag je hersenen uit en ervaar dat iets nieuws leren leuk is en dat je er in je dagelijkse werkpraktijk baat bij hebt.

  • Kijk eens bij onze workshops op het gebied van vitaliteit en duurzaamheid. Kies je eigen workshops en ga naar huis met praktische tips en concrete ideeën voor vervolgstappen.
  • In verband met de vakantie verschijnt ons volgend blog op 7 maart.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *