Verhoog het rendement van je training

Verhoog het rendement van je training

Vraag jij je wel eens af wat het rendement van een training is? Aan het eind van een training gaan deelnemers enthousiast naar huis. Uit de evaluaties blijkt dat de mensen het een leerzame en intensieve dag vonden. Maar wat hebben deelnemers daadwerkelijk geleerd en gaan ze er in hun werkpraktijk mee aan de slag? Deze vragen spelen door mijn hoofd terwijl ik een terugkombijeenkomst voor een incompany training ‘Presenteren’ voorbereid.

Voor de zomer verzorgde ik een tweedaagse training ‘Presenteren’. Tijdens een training presenteren sta je als trainer onder een vergrootglas. Dat is goed, het houdt je scherp. Ik ben mij dan zeer bewust van mijn eigen houding en gedrag en probeer een voorbeeld te zijn voor deelnemers.

Ik kom wel eens bij organisaties en dan hoor ik dat medewerkers een cursus hebben gevolgd, maar wat ze geleerd hebben is niet helder. Of ze het geleerde ook toepassen in hun praktijk is ook niet duidelijk. Ik vraag me af hoe dat kan. Dat is natuurlijk zonde van alle inspanningen en slecht voor de reputatie van trainers. Hoe kun je dit veranderen? Een goede training geven alleen is niet voldoende voor een verankering in de praktijk.

Voorwaarden implementatie
Anders dan vaak wordt gedacht, kun je het rendement van een training wel verhogen. Drie noodzakelijke ingrediënten om de implementatie van het geleerde in de werkpraktijk te bevorderen:

  • Een praktijkgerichte training
  • Gemotiveerde deelnemers
  • Feedback

Een praktijkgerichte training
Allereerst moet de training écht gericht zijn op de werkpraktijk van de deelnemers. Je moet een concreet trainingsdoel hebben ontleend aan de werksituatie van de deelnemers. De voorbeelden en de oefeningen die je in de training gebruikt moeten naadloos aansluiten op de werksituatie van deelnemers. Dat vergt een gedegen voorbereiding met leidinggevenden én deelnemers.

Gemotiveerde deelnemers
Deelnemers die echt iets willen leren, zijn bereid om daar voor te werken. Dat kost tijd en energie. Niet alle deelnemers hebben tijd en of zin na de training nog met de leerstof aan de gang te gaan. Na een training houdt het leren niet op. Sterker nog, dan begint het toepassen. Om deze reden hebben we de zogenaamde ‘leerchallenge’ ontwikkeld. Na de training, of tussen twee trainingen in, ontvangen deelnemers, als zij dat willen, over een periode van ongeveer acht weken uitdagende opdrachten die helpen het geleerde toe te passen in de praktijk.

Feedback
Deelnemers krijgen persoonlijke feedback van de trainer op hun opdrachten. Zij gaan met het geleerde aan de slag en bij een terugkombijeenkomst, of een volgende training, worden ervaringen geanalyseerd en besproken. Daardoor groeit hun toewijding en raken deelnemers gemotiveerd. En trainers natuurlijk ook!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *